Luin tänään sekä S-ryhmän että K-ryhmän asiakaslehdet ja huomioni siis kiinnittyi erityisesti muutamaan mainokseen.
En tiedä onko tämä ihan normaali asiakkaiden kalastelutapa nykyisin, mutta mielestäni nämä vaan kuulostivat melko hämäriltä. Pointtina on siis: Osta tuotteemme, lähetä kuitti meille ja saat rahat takaisin.
Onhan tällaista mainostusta ollut varmaan ties kuinka kauan, mutta kun kahden lehden luettuani bongasin kolmelta eri firmalta samankaltaiset mainokset, niin se hieman laittoi mietityttämään.

Mainos 1 referoituna:
Osta Findus Makuja maailmalta Mikroateria ja säästä ostokuitti. Palauta ostokuitti ja tämä kuponki osoitteeseen XXX. Muista postimerkki! Saat ostamasi tuotteen hinnan sekä postimaksun tilillesi 14.10.2010 mennessä. 3000 nopeinta saa edun.

Mainos 2 referoituna:
Osta 2 pakkausta Benecol tehojuomia. Mene osoitteeseen XXX ja kirjaudu sisään. Syötä kampanjapakkauksista saamasi koodit. Toimi ohjeiden mukaan ja saat 4 euroa takaisin. Etujen määrä rajattu.

Joo, kuulostaa periaatteessa ihan hyvältä, mutta kyllä minua ainakin hieman mietityttää ja ihmetyttää.
Toisessa tapauksessa 3000 ensimmäistä saa edun, toisessa tapauksessa etuja on rajoitettu määrä, jota ei kerrota. Kummankin osalta etujen käyttötilanteen voi tarkistaa netistä, mutta kuka takaa, että etuja on jäljellä vielä siinä vaiheessa kun olet nettitarkistuksen jälkeen mennyt kauppaan, ostanut tuotteen ja postittanut ostokuitin. Siinä todennäköisesti menee vähintään vuorokausi ennenkuin kuitti on perillä ja siinä vaiheessa etutilanne voi olla täysin toinen.
En tiedä olenko ainoa, jonka korviin tämä kuulostaa lähinnä asiakkaiden huiputukselta?

Ainakaan itse en viitsisi ostaa tällaisen "tarjouksen" perusteella tuotetta, jota en todellisuudessa halua tai jota en ole vielä koskaan ostanut, enkä ole varma tykkäänkö siitä. Uusia tuotteita voi aina kokeilla, mutta jos sitä kokeilee tällaisen tarjouksen perusteella, olettaa todella saavansa rahat takaisin. Ja siitä ei ole mitään varmuutta.
Pahimmassa tapauksessa tuhlaat rahasi kamalaan tuotteeseen ja menetät vielä yhden postimerkin hinnan. Rahasummat eivät tässä ole suuria, mutta ainakin minulle tulisi tästä mielipahaa.

Itse ainakin koen mieluisammiksi ja asiakasystävällisemmiksi esim. "Tällä kupongilla saat 15 % alennusta tästä ja tästä tuotteesta". Vaikkei siitä saatava etu ole yhtä hyvä kuin näissä kahdessa aiemmassa, niin silloin ainakin tietää todella saavansa sen edun. :D

Sitten vielä se kolmas mainos, jossa on periaatteessa sama hinta, mutta vähän eri tavalla toteutettuna:
Osta kaksi Nivea Q10 -tuotetta. Postita alkuperäiset ostokuitit ja oheinen kuponki osoitteeseen XXX. Lähetämme sinulle Nivea Extreme Resist -ripsivärin postitse noin kuukauden kuluessa. Ripsivärejä rajoitettu määrä.

Jälleen tässäkin; ei mitään takuuta siitä, että oikeasti saisit ripsivärin ostettuasi tuotteet. Kun ei määrää ole edes kerrottu, niin miten voi olla varma, että ripsivärejä oikeasti kellekään postitetaan? 
Ja onhan näitäkin kampanjoita ollut aiemmin idealla "Kun ostat kaupasta kaksi sitä ja sitä tuotetta, tällä kupongilla saat sen ja sen tuotteen kaupan päälle." Näihin tunnustan tarttuneeni joskus, jos kyseisiä tuotteita ostaisin muutenkin ja kaupanpäällinenkin on ollut miellyttävä. Onhan näissäkin toki rajattu määrä kaupanpäällis-tuotteita, mutta ainakin sen näkee heti kaupassa eikä vasta kuukauden kuluttua kotona!

En sentään ihan niin pessimisti ole, että uskoisin näiden kaikkien mainostusten olevan huijausta ja oikeasti kukaan ei saisi rahoja tai ripsivärejä. Mutta ainakaan itse en lähde mihinkään näistä kampanjoista mukaan. Mikään kyseisistä tuotteista ei kuulu normaaliin ostoslistaani - ja vaikka kuuluisikaan, en jaksa nähdä sitä vaivaa ja tuhlata postimaksua mahdollisesti saatavan hyvityksen tavoitteluun.